تاریخچه صنایع دستی استان زنجان – مقاله آماده ورد


در حال بارگذاری
تاریخ انتشار
۳ آذر ۱۳۹۵
نوع فایل
ورد (docx)
حجم فایل
71 کیلوبایت
تعداد صفحات
14 صفحه
دسته بندی
تعداد بازدید
1911 بازدید
۱,۹۰۰ تومان

چکیده
درباره وجه تسمیه زنجان روایات متعددی وجود دارد. سابقه تاریخی بنای شهر زنجان به دوران حکومت مادها و آغاز سلسله ساسانیان اردشیر شهر زنجان را تجدید بنا کرد و نام زنگان بر آن نهاد. خداوند متعال در سوره یوسف آیه ۱۱۰ درباره پیشینه تاریخی گذشتگان فرموده است : به راستی که مطالعه گذشتگان برای اندیشمندان عبرت انگیز و آموزنده است. در زمان قاجاریه به شهر زنجان ولایت خمسه می گفتند. اصل کلمه زنگان به معنای اهل کتاب زند دین زردتشت است. هدف از این تحقیق آشنایی با صنایع دستی استان زنجان است.
کلید واژه: زنجان، تاریخ، صنایع دستی، بنا، فرهنگ

مقدمه
استان زنجان از توانمندی های بالایی در زمینه توسعه صنعت جهانگردی و جلب گردشگر برخوردار است. جاذبه های طبیعی این استان شامل کوه ها، رودها، آبشارها، چشمه های آب معدنی، دریاچه های طبیعی و مصنوعی در شهرستان های مختلف استان پراکنده شده اند. رودخانه های بزرگ و مشهور با شعبات آن ها در کشتزارها و باغ های استان، چشمه های آب معدنی و آب سرد، غارهای تاریخی و طبیعی، مناظر زیبای کشتزارها و باغ ها از جمله جاذبه های طبیعی استان هستند که هر بیننده ای را به تحسین وا می دارند.
با این که تاریخ این منطقه فراز و فرود های بسیار به خود دیده و گاهی شعله های خشم و جنگ برگ های زیادی از تاریخ منطقه و حتی گاه تمام آن را در کام خود فرو برده است ولی به جهت عمق غنای هویت و فرهنگ این منطقه هنوز نیز استان زنجان امانت دار میراث فرهنگی ارزشمند و قابل ملاحظه ای است که فرهنگ و هویت این سرزمین را به نمایش می گذارد.
کاخ های با ارزش و قدیمی، مدرسه های تاریخی، مسجدهایی با معماری کم نظیر، بازارهای قدیمی، بقعه امام زاده ها، زیارتگاه ها و بناهای تاریخی و مذهبی با معماری های ارزشمند بخشی از این میراث شایان توجه هستند.
برخی از بناهای موجود در استان هم چون بنای بزرگ و تاریخی سلطانیه دارای ارزش های درجه یک جهانگردی و شهرت جهانی هستند. این بنا که یکی از بزرگ ترین و باشکوه ترین بناهای اسلامی محسوب می شود در خاور استان زنجان واقع شده است.
برخی دیگر از بناهای تاریخی این استان با این که از دیرینگی و قدمت چندانی برخوردار نیستند ولی به لحاظ معماری و کاربری از بناهای منحصر به فرد ایران به شمار می آیند و از جمله آن ها می توان بنای کم نظیر رختشوی خانه را نام برد.

فهرست مطالب
چکیده
مقدمه
پیشینه تاریخی
صنایع دستی استان زنجان
تاریخچه صنایع دستی
گلیم بافی
جاجیم بافی
ملیله کاری
ملیله کاری در ایران
ملیله کاری در زنجان
مسگری
منابع

این مقاله کاملا قابل ویرایش بوده، در فرمت ورد می باشد و دارای فهرست مطالب می باشد. شما عزیزان می توانید آن را مطابق با سلیقه خویش ویرایش و ارائه نمایید.

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.