تحلیل و واکاوی شخصیت زن در آثار سیمین بهبهانی – مقاله آماده ورد


در حال بارگذاری
تاریخ انتشار
۳ آذر ۱۳۹۵
نوع فایل
ورد (docx)
حجم فایل
74 کیلوبایت
تعداد صفحات
21 صفحه
دسته بندی
تعداد بازدید
1580 بازدید
۲,۳۰۰ تومان

فهرست مطالب
چکیده
مقدمه
شرح حال سیمین بهبهانی
سیمین و ادب فارسی
سیمین و اندیشه های زنانه
سیمای زن در شعر سیمین
منزلت زن در نگاه سیمین
بهبهانی و حقوق زن
جمع بندی و نتیجه گیری

چکیده
رشته مطالعات زنان در غرب به طور خاص در پیوند با نظریه های زن محور یا فمینیستی بوده است جنبش زنان به طرق مختلف میان تداوم شکاف در حقوق و فرصت های زنان در قلمرو عمومی از یک سو و نقشی که زنان در سپهر خصوصی ایفا می کردند پیوند عاطفی و اجتماعی برقرار کرده است، در این میان سیمین بهبهانی به عنوان شاعری توانا و آگاه در خط سنّتی ایران توانسته در غزل سرایی نوآوریهایی کند او به عنوان یک زن در بسیاری از آثار و اشعارش مسائل زنان را در نظر داشته باشد.
نوعی دیگر از «فمینیسم» در مجموع کارهای شاعرانه او به چشم می خورد اگرچه شعرش را به خاطر خصایص زنانگی و زن بودن و ضعیف تر بودن از مرد بخواهند به آن تمایزی بدهند، توهین می شمارد.
حضور مستمر و مداوم و پویایی خانم بهبهانی در شعر امروز ایران، باعث شده است که او «توانایی و اهمیّت ویژه خود را … آرام … آرام بر صحنه ادبیات معاصر فارسی تثبیت کند».

کلمات کلیدی: غزل سرایی، فمینیست، زن محور، سنّت شکن، نوگرا.

مقدمه
ادبیّات فارسی به حق یکی از مهمترین حلقه ها، در سلسله آثار ادبیّات جهانی و گوهر ممتاز مدنیّت و فرهنگ مشرق زمین و دنیای اسلام، و در اصل محصول فرآیندی عظیم از مبادلات فرهنگی، برخوردها و تأثیرپذیری‌های متقابلی است که در طول قرنها انجام پذیرفته و یکی از بزرگترین موازین فرهنگ بشری است. آنچنان که بسیاری از فرهیختگان جهان، ما را به آثار ادبی‌مان می شناسند.
با این مقدمه اگر گفته شود بزرگ ترین نمود و جلوه ی فرهنگی ما، در طول قرون متمادی آثار ادبی فارسی سختی به گزاف گفته نشده است. این میراث عظیم با همه ی جلال اش نیاز به آن دارد که از تو نگریسته شود درباره اش تدقیق شود، ظرایف و لطایفش بررسی گردد.
در اینجا پرسشی متفکّرانه مطرح می شود و آن اینکه، ادبیات چیست، شعر چیست و شاعران کیانند؟

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.