نقش خدمات مشورتی مشاوران در ارتقاء کیفیت وضعیت روانی و اجتماعی مدرسه – مقاله


در حال بارگذاری
تاریخ انتشار
۳ آذر ۱۳۹۵
نوع فایل
ورد (docx)
حجم فایل
159 کیلوبایت
تعداد صفحات
13 صفحه
دسته بندی
تعداد بازدید
3042 بازدید
۵,۰۰۰ تومان

چکیده
امروزه مشورت به عنوان یکی از روش‌های پیشگرانه و موثر در تامین نیازهای روانی و تحصیلی دانش‌آموزان مورد توجه جدی قرار گرفته است. به نظر می‌رسد مشاوران برای آن که بتوانند خدمات بیش‌تری به دانش‌آموزان عرضه کنند لازم است به این امر توجه بیش‌تری نمایند. خدمات مشورتی یک نوع عرضۀ اطلاعات تخصصی افراد، به منظور پیش‌برد بهتر اهداف و انجام عملکردهاست. مشاور، آگاهی‌های لازم را بر حسب ضرورت و با توجه به نیاز مشورت‌گیرنده عرضه می‌کند. در کتاب حاضر نقش مشاور به عنوان مشورت‌دهنده به مدیر، معلم، معاون و سایر کارکنان مدرسه و در راس حیطۀ تحصیلی، شغلی و بهداشت روان معرفی می‌شود.
درباره مشاوره
مشاوره مشورت و دریافت کمک اطلاعاتی درباره یک موضوع است که بین مراجع (کمک‌گیرنده) و متخصص (مشاور) انجام می‌گیرد. مشاوره در موضوعات و زمینه‌های مختلف علمی و برای اهداف گوناگون انجام می‌شود که در میان مردم، بیشتر جنبه روان‌شناختی آن (مشاوره روان‌شناسی) معروف است که هدف از آن بهبود وضعیت روحی–روانی و کیفیت‌بخشی به زندگی مراجع از جهت روانی‌است. مشاور، در مشاوره‌های خانواده، شغلی، تحصیلی و توان‌بخشی نیز از مهارت‌های روان‌شناختی کمک می‌گیرد. مشاوره اطلاعاتی و مشاوره ژنتیک نیز از انواع مشاوره‌اند که ارتباط مستقیم و مشخصی با روان‌شناسی ندارند.
مشاوره، کلمه‌ای عربی و یک مصدر است. معنای واژگانی آن، مشورت کردن و اقدام به تشکیل شورا و مشورت با دیگران است معادل انگلیسی آن، Consultation است و به کسی که به‌همراه مراجع و برای کمک به وی، به مشاوره می‌پردازد، یعنی مشاور- Consultant گفته می‌شود. رایج‌ترین کاربرد واژه مشاوره، به‌ویژه در میان مردم عادی، به معنی مشاوره روان‌شناختی و روان‌درمانی از طریق مشاوره است. در این کاربرد، تعریف مشاوره، «اقدام حمایت‌گرانه بر پایه علوم روان‌شناسی» است و مشاوری که این اقدام حمایتگرانه را انجام می‌دهد، روان‌شناس است، به همین دلیل به مشاور، به ویژه در انگلیسی، روان‌شناس (به انگلیسی: Psychologist) هم می‌گویند.

فهرست مطالب
چکیده
درباره مشاوره
مشاوره روان شناختی
تعاریف و نظریه‌های مختلف مشاوره روانی
مشاوره تحصیلی
تاریخچه مشاوره تحصیلی در ایران
مشاوره تحصیلی قبل از پیروزی انقلاب
مشاوره تحصیلی بعد از پیروزی انقلاب
مشاوره تحصیلی در زمینه انتخاب رشته و راهنمایی شغلی
مشاوره تحصیلی در زمینه بررسی افت تحصیلی
مشاوره تحصیلی در زمینه مطالعه و حافظه
مشاوره تحصیلی در زمینه کاهش اضطراب امتحان
مشاوره در مدارس
منابع

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.