نقش نماز در تربیت خانواده و سلامتی جسمی و روانی – مقاله ورد


در حال بارگذاری
تاریخ انتشار
۳ آذر ۱۳۹۵
نوع فایل
ورد (docx)
حجم فایل
240 کیلوبایت
تعداد صفحات
40 صفحه
دسته بندی
تعداد بازدید
2203 بازدید
۲,۵۰۰ تومان

چکیده مقاله
انسان، موجودی است که معمای قرون و اعصار بوده است. موجودی که در میان دو بی نهایت قرار دارد، انسانی که از یکسو آنچنان می تواند در جهت رشد و تکامل تربیت شود و عروج کند که ملائکه نیز اجازه ی پای نهادن به مقام او را نداشته باشند، و از سوی دیگر می تواند تا بی نهایت سقوط کند که حتی شایسته ی اطلاق نام حیوان نیز نباشد. عامل این صعود و سقوط چیست؟ آیا لازم است انسان با خدا ارتباط داشته باشد؟ از نظر قرآن، انسان موجودی است که روح خدا در او دمیده شده است، جسمش به خاک اتصال دارد و روحش به خدا، قرآن، ضمن شناساندن انسان، راه تربیت و پرورش او را به ما می آموزد؛ زیرا این دستورات الهی، تربیت کننده هستند، این دستورات الهی با هدایت انسانها به برپایی نماز و ارتباط با خدا، انسان را در حد انسانیتش نگاه می دارد و او را از انحرافات باز می دارد و به کمال می رساند.
گفتگو با خدا انگیزه ای قوی در فرد ایجاد می کند، تا به اصلاح رفتار گفتار و پندار خود بپردازد؛ چرا گه جامعه ی امروز با جامعه ی صد سال پیش فرق می کند، در جهان دیروز، دشمنان به دنبال تسخیر خاک یک کشور بودند. ولی در جهان امروز، به دنبال تسخیر اذهان و افکار مردم هستند، و بی سر و صدا مردم را می کشند، در جهان دیروز، تربیت نسل به عهده ی خانواده ها بود، ولی در جهان امروز، عناصر قدرت نظامی، سیاسی و مالی تعیین کننده هستند و با ظهور دست ساخته های انسان از جمله ماهواره، تبلتها و …، کانون های خانواده در هم ریخته، مفاهیم ارزش تغییر کرده، روش های تربیتی تغییر کرده و خانواده کارایی خود را در زمینه ی تربیتی از دست داده است. در میان این طوفان سهمگین، در صورت بی اعتنایی، ریشه ها از بیخ و بن کنده می شود، و خانواده از هم گسیخته می شود و در این صورت است که تمام قواعد فطری رنگ باخته و رفتارها غیر انسانی می شود. همانطور که بنیامین نتانیاهو با اشاره به نفوذ جریان فرهنگی غربی به داخل ایران گفت: آمریکا می تواند با پخش سریالهای شبکه فاکس، زندگی های فریبنده و مادی گرایانه را ترویج کند، تا معنویت را از بین ببرد و خانواده ها را متزلزل نماید، اما با این حربه ی دشمن چگونه باید برخورد کرد؟ آموزه های دینی به ما می گوید: شیطان یک واقعیت است و راه مقابله را هم بیان می نماید: «ان الذین اتقوا اذا سهم طائف من الشیطان، تذکروا ماذا هم مبصرون؛ پرهیزگاران هنگامی که گرفتار وسوسه های شیطان شوند، به یاد خدا می افتند، آن گاه بینا می گردند.»
نماز و یاد خدا تنها راه تربیتی مقابله با شیطان است. مگر می شود کسی نماز بخواند و در زمزمه های آن، هر روز «مغضوبین و ضالین» را نفی کند . به مصونیت و بالندگی نرسد؟ مگر می شود روزی پنج بار، در هفده رکعت، پیشانی بر خاک بگذاریم، از خاک بودن و در خاک رفتن خویش را مرور کنیم و آن گاه به دامگاه وسوسه بیفتیم؟ مگر می شود روزی دست کم بیست بار حمد و سوره خواند و با بسم الله الرحیم آغاز کرد ولی تربیت نشد.
خداوند، رسالت همه ی پیامبرانش را تربیت انسانها معرفی کرده است و تمام تلاش آنها تلاش تربیتی بوده است. و به فرمایش امیرالمؤمنین علی (ع): «خداوند، محمد (ص) را به حق برانگیخت تا بندگانش را از پرستش بتان بیرون آورد و به عبادت او وا دارد، از پیروی شیطان برهاند و به اطاعت خدا کشاند.»
و در سایه ی نماز و عبادت خدا است که آدمی به تربیت صحیح خود می رسد و از زنجیرهای اسارت و روزمرگی رها می شود. نیروهای غریزی را تحت کنترل خویش در می آورد و بر فرعون درون پیروز می شود.
با نماز است که انسان تربیت شده و از سطوح پایین بالا رفته و به سطح متعالی می رسد. و الحق که نماز، اساسی ترین عامل و اصلی ترین روش تربیتی برای سلامت جسم و روان و پیشگیری ار انحرافات اخلاقی رفتاری و مؤثرترین روش درمانی در اصلاح رفتارهای نامطلوب است.

فهرست مطالب
تقدیر و تشکر
چکیده مقاله
مقدمه
بیان مسأله
اهمیت و ضرورت پژوهش
واژگان کلیدی پژوهش
روش تحقیق
مبانی نظری
رهنمود هایی از رهبر معظم انقلاب اسلامی در مورد اهمیت نماز
تاریخچه نماز
ویژگی نماز گزاران در قرآن مجید
نماز، تربیت و خود سازی
نقش نماز و عبادت در تربیت
نماز تنها راه مقابله با حربه های دشمن
انسان و نماز – سلامت جسم و روان
روانشناسی نماز
نماز، سرود آزادگی و سلامت روانی
ابعاد اجتماعی نماز و تأثیر آن بر روح و عمل انسان
آثار و فوائد روانی نماز
نماز کامل ترین پاسخ به مهم ترین نیازهای تربیتی انسان
نماز محکم ترین سنگر اطمینان
تأثیر نماز در تربیت فردی و اجتماعی
تأثیر نماز در سازندگی فرد و جامعه
روش های پرورش احساس مذهبی نماز در کودکان و نوجوانان
خانواده و احیاء و پرورش احساس مذهبی نماز در کودکان
وظایف والدین در تربیت دینی فرزندان
پاداش والدین دلسوز
خانه ای که بالا می رود
انتخاب همسر متدین
پیشنهادات تربیتی برای آموزش نماز
خلاصه و نتیجه گیری
منابع

این مقاله دارای فهرست مطالب و صفحه معرفی به همراه بسم الله و در فرمت مایکروسافت ورد بوده و  کاملا قابل ویرایش می باشد، می توانید آن را مطابق سلیقه خود ویرایش نموده و ارائه نمایید.

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.