بررسی اثرات فن آوری اطلاعات برتوانمند سازی شغلی کارمندان – پایان نامه ارشد مدیریت


در حال بارگذاری
تاریخ انتشار
۵ آذر ۱۳۹۵
نوع فایل
ورد + پاورپوینت
حجم فایل
6/7 مگابایت
تعداد صفحات
157 صفحه + 68 اسلاید
دسته بندی
تعداد بازدید
2368 بازدید
۵,۹۰۰ تومان

این پایان نامه بر طبق قواعد و قوانین دانشگاه آزاد اسلامی تهیه و تدوین شده است، البته کاملاً قابل ویرایش می باشد و شما عزیزان می توانید آن را مطابق سلیقه خودتان ویرایش نموده و ارائه نمایید. همچنین می توانید از مطالب موجود در آن جهت استفاده در پایان نامه خودتان بهره ببرید.

در کنار فایل قابل ویرایش با فرمت ورد فایل پاورپوینت ارائه تهیه شده جهت جلسه دفاعیه نیز موجود است.

از بخش دانلود پیش نمایش می توانید فهرست مطالب کامل پایان نامه را مشاهده نمایید.

چکیده
ظهور فناوری جدید اطلاعات و تاثیری که بر جنبه های گوناگون زندگی داشته است، به ظهور برخی تحولات بنیادی در روابط جامع بشری منجر شده است. این پدیده با سرعتی چشمگیر خواسته های بشر را تحت تاثیر قرار داده و نیازهای جدیدی را بوجود آورده است. امروزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را میتوان به عنوان ابزاری نیرومند برای ارتقاء کیفیت و کارایی کارکنان مورد استفاده قرار داد. توسعه روز افزون ابزار های مبتنی بر این فناوری ها و سرعت فراوان تطبیق آن با نیازمندیهای انسان موجب شده تا شکل جدیدی از محیط یادگیری و تعاملی خلاق، فعال و فراگیر ایجاد شود. امروزه اطلاعات یکی از مهمترین منابع قدرت در سازمان ها بشمار می رود، براین اساس کسب اطلاعات بویژه اطلاعاتی که به نظر می رسند نقش محوری یا راهبردی در سازمان داشته باشند، می توانند برای ساختن یک پایگاه قدرت و نیز اعمال نفوذ در سازمان بکار رود. در این تحقیق سعی شده است از دیدگاه کارکنان اداره آموزش و پرورش منطقه غرب استان کرج ارتباط بین فناوری اطلاعات و توانمند سازی کارکنان مورد بررسی واقع شود. در این پژوهش ابتدا میزان کاربرد فناوری اطلاعات را در سازمان مورد بررسی قرار داده پس از اطمینان یافتن از کاربرد آن اثرات آن را بر توانمندسازی شغلی کارکنان بررسی نموده ایم. بدین منظور ابتدا شاخص های مرتبط با توانمندسازی که شامل : بهبود کیفیت عملکرد، دانش و آگاهی، فرصت های شغلی، استقلال و آزادی کاری، مسئولیت تصمیم گیری، خود کنترلی و توسعه حرفه ای را شناسایی نمودیم. یافته های این پژوهش در بخش آزمون فرضیه ها نشان داد که بین بکارگیری فناوری اطلاعات و به ترتیب بهبود کیفیت عملکرد (۰۱۱.ὰ)، دانش و آگاهی ( ۰۰۰. = ὰ)، فرصت های شغلی (۰۰۰. = ὰ)، استقلال و آزادی کاری (۰۰۰. = ὰ)، مسئولیت تصمیم گیری (۰۲. = ὰ)، خود کنترلی( ۰۰۰. = ὰ) و توسعه حرفه ای کارکنان (۰۰۰. = ὰ) رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد.

مقدمه
اگر چه استفاده از رایانه از سال های دهه ۵٠ میلادی در سازمان های بزرگ کشور های صنعتی و توسعه یافته رایج بوده است ولی موضوع فناوری اطلاعات حتی تا دهه ٨٠ میلادی کمتر در فرهنگ مدیریت و منابع درسی آن مشاهده می شود. فناوری اطلاعات مفهومی است که تا به امروز تعریف جامع و دقیق ی از آن ارائه نشده است. برخی در تعاریف خود بر محور فناوری اطلاعات تاکید دارند و آن را مجموعه ای از سخت افزار، نرم افزار، پایگاه داده ها و دیگر تجهیزات ارتباطی می دانند و گروهی نیز با توجه به نو آوری های حاصل از آن، به مجموعه ای از سیستم ها، کاربران و مدیریت اطلاعات سازمان تاکید دارند که می تواند شیوه کسب و کار را دچار تحول کند و به عنوان یک برتری رقابتی در محیط های کسب و کار امروز مطرح شود. در کشور ما نیز اگر چه گام ها یی در به کار گیری آن در زمینه های مختلف برداشته شده است ولی هنوز ناشناخته است. چند سال بیشتر نیست که این موضوع در دانشگاه ها مطرح و تدریس می شود ولی یک نگرانی همواره وجود داشته است که با توجه به نو بودن مفاهیم، افراد بر اساس ذهنیات و برداشت های خود آن را مطرح کرده اند. که گاه فناوری اطلاعات را در حد رایانه و کاربرد آن تنزل داده اند. ولی در سالهای اخیر حرکت های بسیار مطلوبی مشاهده می شود که در صورت تحقق می تواند زیر بنای بهره گیری مناسب از فناوری اطلاعات را در سالهای آتی به همراه داشته باشد. اطلاعات در سازمان های ما کمتر به عنوان یک دارایی سازمانی تلقی می شود و کمتر به نقش استراتژیک آن در تصمیم گیری ها و تحقق اهداف توجه می شود. در حال حاضر سازمان های ما مخصوصاً در بخش خصوصی و صنعت به مشکلات و معضلات بسیاری در گیر هستند. نگاه بسته به اقتصاد و تولید، عدم برخورداری از یک بینش جهانی درکسب و کار و تاکید بر انحصار کسب منابع و بازار موجب گردیده که کمتر به دستاورد های فناوری اطلاعات در پاسخگویی به شرایط تغییر بازار بپردازند. امروزه در دنیای صنعتی و پیشرفته، فناوری اطلاعات با عنوان ابزاری در دست دولت ها می تواند حاکمیت و مشروعیت نظام را ارتقاء و بر رشد دموکراسی و پاسخگویی آن بیفزاید. دولت الکترونیک ره آورد کوچک از کار برد فناوری اطلاعات در سطح دولت ها است. امروزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را می توان به عنوان ابزاری نیرومند برای ارتقاء کیفیت و کارایی آموزش مورد استفاده قرار داد. توسعه روز افزون ابزار های مبتنی بر این فناوری ها و سرعت فراوان تطبیق آن با نیازمندیهای انسان موجب شده تا شکل جدیدی از محیط یادگیری و تعاملی خلاق، فعال و فراگیر ایجاد شود. پدیده جدید فناوری اطلاعات و تاثیری که بر جنبه های گوناگون زندگی داشته، به ظهور برخی تحولات بنیادی در روابط جوامع بشری منجر شده است. این پدیده با سرعتی چشمگیر خواسته های بشر را تحت تاثیر قرار داده و نیاز های جدیدی را بوجود آورده است.

بیان مسئله
بکارگیری فناوری اطلاعات به افزایش دانش و آگاهی های کارکنان و نیز غنی تر شدن محتوای مشاغل می انجامد. دانش کارکنان موجب تسلط حرفه ای آنها بر سازمان می شود و اگر جمله معروف « دانش، توانایی است » را بپذیریم، آنگاه می توانیم ادعا کنیم در سازمان هایی که فناوری اطلاعات حاکم می شود، کارکنان از قدرت و توانایی بیشتری برخوردارند. (صرافی زاده، ١٣٨٨).
بکارگیری فناوری اطلاعات و به طور خاص سیستم های اطلاعاتی به تسهیل کنترل و نظارت بر سازمان می انجامد و از این طریق حیطه نظارت مدیران، بر خلاف ساختار های سنتی که یک محدودیت به حساب می آمد می تواند گسترش یابد. گسترش حیطه نظارت، تعداد مدیران سطوح میا نی و کارشناسان را کاهش می دهد و از این طریق تعداد سطوح مدیریتی در بخش های میانی سازمان تقلیل می یابد. همچنین فناوری اطلاعات از طریق مهندسی مجدد به تقلیل فر آیند ها، کاهش زمان انجام کار ها و تعداد منابع انسانی در سطح عملیات می انجامد. که در نهایت، کاهش نیروی انسانی در سطح عملیات در کنار گسترش حیطه نظارت مدیران از طریق بکارگیری سیستم های مکانیزه، کارایی مدیران و سازمان را بطور چشم گیری ارتقاء می دهد. همان گونه که بیان شد این امر به کاهش تعداد مدیران سطوح میانی و سطوح مدیریت میانی و در نتیجه مسطح شدن سازمان می انجامد. ( صرافی زاده، ١٣٨٨ ).
استفاده از فناوری اطلاعات، علاوه بر اثر روی طبیعت کار و محیط کار، نحوه رقابت سازمان ها را هم تغییر داده است. فناوری اطلاعات موجب توسعه و بهینه سازی عملیات داخلی سازمان ها، کاهش هزینه های داخلی و تسریع در امر تولید شده است. کاهش هزینه ها، فرصت سودآوری حتی در قیمت پایین تر برای محصولات را نیز ممکن ساخته است. با سرعت عمل در رساندن محصول به بازار، دسترسی به سود سریعتر رخ می دهد. فناوری اطلاعات به یاری فرآیند های بازاریابی و فروش آمده و سرعت عمل در بازاریابی خصوصاً در مواردی که محصولات جدید موجب کاهش قیمت و پایمال شدن فرصت ها می شود بهبود بخشیده است.(زرگر و محمود، ١٣٨٨، ).
اطلاعات یکی از حیاتی ترین و مهمترین ابزار قدرت مدیریتی می باشد. کسب اطلاعات بویژه اطلاعاتی که به نظر می رسند نقش محوری یا راهبردی در سازمان داشته باشند می توانند برای ساختن یک پایگاه قدرت و نیز برای واجب الاطاعه و منتفذ کردن یک شخص در سازمان بکار رود. از طرف دیگر وقتی مدیران افراد خود را با اطلاعات بیشتر تجهیز می کنند، آن افراد احساس توانمندی می کنند و به احتمال بیشتری با بهره وری، کامیابی و هماهنگ با خواسته های مدیریت کار می کنند. مدیر با در گیر کردن دیگران درکسب نتایج مطلوب عملا پایه قدرت خود را تقویت می کند. با اطلاعات بیشتر، افراد تمایل پیدا می کنند که خود سامانی، کنترل شخصی و اعتماد بیشتر را تجربه کنند. احساس توانمندی به وجود آمده و احتمالا از مخالفت افراد با مدیر و تفاوت آنان در برابر قدرت او و یا تلاش در جهت حمایت خویش خواهد کاست. به جای آن احتمال دارد که آنان با مدیر توانمند همکاری کنند. (وتن و کمرون، ١٣٨٧).
توانمند سازی یکی از نویدبخش ترین مفاهیم دنیای کسب و کار بوده که کمتر به آن توجه شده ولی اکنون به موضوع روز دنیا بدل گشته است. اما علیرغم بحث های فراوان درباره فواید توانمند سازی، «بهره برداری از آن اندک و ناچیز است و هرچند توانمند سازی به مدیران این امکان را می دهد که از دانش، مهارت و تجربه همه افراد سازمان استفاده کنند اما متاسفانه تعداد مدیران و گروه هایی که را ه و رسم ایجاد فرهنگ توانمندسازی را بدانند اندک است(وارث و حامد، ۱۳۸۷).
توانمندسازی کارکنان، محوری ترین تلاش مدیران در نو آفرینی، تمرکز زدایی و حذف دیوان سالاری در سازمان ها می باشد. توانمند کردن افراد موجب می شود تا مدیران و سازمان سریع تر و بدون اتلاف منابع به اهداف نایل شوند. توانمند سازی موجب می شود که کارکنان، سازمان و شغل را از آن خود بدانند و از کار کردن در آن به خود ببالند.(عبدالهی و بیژن، ١٣٨٨).
توانمند سازی با پرورش کارکنان با انگیزه و توانا به مدیران این امکان را خواهد داد که در برابر پویایی های محیط رقابتی به طور مناسب عمل نموده، موجبات برتری رقابتی سازمان شان را فراهم آورند. رشد سریع فناوری تمامی جوانب سازمانها را به نوعی تحت تاثیر قرار داده است، تغییرات سریع فناوری باعث تغییر ماهیت کارها شده و رایانه ها، رباط ها و دستگاههای کاملا خودکار جایگزین مشاغل روتین شد ٠ اند. این ابزار، تغییرات شدیدی در نوع مهارت ها ی مورد نیاز افراد و اعضای سازمان ها ایجاد کرده اند. (اورعی و یزدانی، ١٣٨۹).
توانمندسازی به معنی فراهم کردن آزادی برای کارکنان است تا وظایف محوله را به خوبی انجام دهند. مدیرانی که می خواهند کارکنان را توانمند سازند باید کنترل ها، محدودیت ها و موانع را کنار بگذارند و در مقابل به آنها انگیزه بدهند، هدایت نمایند و رفتارشان را تشویق نمایند. نویسندگان همچنین اظهار می دارند که کارکنان توانا نسبت به کارکنان ناتوان از بهره وری بالاتری برخوردار بوده، رضایت شغلی بیشتری دارند و ابتکارات زیادتری به خرج می دهند و بالاخره تولیدات و خدمات کیفی تری را ارائه می دهند.(عبدالهی و بیژن، ١٣٨٨) نتیجتا اینکه فناوری اطلاعات ابزاری جهت جمع آوری داده ها و پردازش آنها و تبدیل داده ها به اطلاعات می باشد. لذا کاربرد فناوری اطلاعات در سازمانها به سرعت در حال گسترش است و سازمانها جهت رسیدن به اهداف و مقاصد خود نیازمند استفاده از فناوریهای اطلاعاتی می باشند. از طرف دیگر کارکنان نیز از منابع مهم سازمان ها می باشند که بیشتر کارهای خود را با اطلاعاتی که توسط فناوری اطلاعات بدست می آ ید انجام می دهند. لذا سوال اصلی در این تحقیق این است که آ یا اثرات فناوری اطلاعات در سازمان موجبات توانمند سازی کارکنان را فراهم خواهند ساخت ؟ حال این سوالات مطرح می شوند که:
۱- آ یا کاربرد فناوری اطلاعات در سازمان باعث استقلال و آزادی کار کارکنان می گردد؟
۲- آ یا کاربرد فناوری اطلاعات در سازمان باعث بهبود کیفیت عملکرد کارکنان میگردد؟
۳- آ یا کاربرد فناوری اطلاعات در سازمان باعث توسعه حرفه ای کارکنان می گردد ؟
۴- آ یا کاربرد فناوری اطلاعات در سازمان باعث افزایش فرصت های شغلی می گردد؟
۵- آیا کاربرد فناوری اطلاعات در سازمان باعث افزایش خود کنترلی کارکنان میگردد؟
۶- آیا کاربرد فناوری اطلاعات در سازمان باعث افزایش دانش و آگاهی کارکنان می گردد؟
۷- آیا کاربرد فناوری اطلاعات در سازمان باعث افزایش مسؤولیت تصمیم گیری می گردد؟

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.