مدیریت کیفیت جامع پروژه TQM – مقاله آماده


در حال بارگذاری
تاریخ انتشار
۴ آذر ۱۳۹۵
نوع فایل
ورد (docx)
حجم فایل
2/9 مگابایت
تعداد صفحات
22 صفحه
دسته بندی
تعداد بازدید
3432 بازدید
۵,۱۰۰ تومان

خلاصه مقاله

درسال ۱۹۲۴ شوهارت، مطالعه کنترل کیفیت آماری  SQCرا آغاز نمود در سال ۱۹۵۰دکتر دمینگ با آشنایی با روش SQC مهندسان ومدیران ارشد اجرایی سازمانهای بزرگ ژاپنی را آموزش داد. در سال ۱۹۶۰ اولین دوایر کنترل کیفیت به منظور بهبود کیفیت ایجاد شدند دردهه ۱۹۸۰مفهوم  TQM منتشر شد سرانجام در دهه ۱۹۹۰،  ISO9000و QS9000 بعنوان مدل جهانی و استاندارد جهانی برای سیستم کیفیت شناخته شدند.

مدیریت کیفیت فراگیر (TQM) ابتدا در عملیات تولید تکراری بکار گرفته شد و مشکلات زیادی در توسعه و تسری این مفاهیم و ابزار به دیگر اهداف داشت. یکی از سئوالاتی که در ابتدای امر مطرح گشت این بود که آیا کیفیت در تمام کارهای تجاری که خروجی‌های آنها به جای تولید ملموس، اطلاعات و خدمات حرفه‌ای است نیز قابلیت کاربرد دارد یا نه. برای پاسخ به این سئوال براساس اصول شناخته شده دکتر دمینگ (تمرکز به کنترل کیفیت آماری) یک فرضیه و متدولوژی ساخته و آزمایش شد که به نام TQM یا مدیریت کیفیت جامع شناخته شده است.

این مدل بر اساس این تفکر بنا شده است که صاحبان فرایندها را برای ارتقای عملکرد فرایندها آماده و بسیج نماید و کارکنان نیز از قاعده سازمان با ارتقای عملکرد فرایند های کلیدی با مدیران ارشد سازمان همگام و همراه شوند. برآیند دو حرکت ازبالا به پایین و از پایین به بالا موجب دگرگونی و تحول اساسی و جهت دار در سازمان خواهد بود. تداوم این دو حرکت و حمایت آن دو از هم به نهادینه شدن مدیریت جامع کیفیت خواهد انجامید.

مدیریت کیفیت جامع سیستمی است که اجزای آن هماهنگ، متناسب، دارای ارزش و روش علمی است. اجزای این سیستم در یک نظام علت ومعلولی پیوسته، مرتبط  و زنده شکل می گیرد و هرگز نباید انتظار داشت که به صرف آگاهی نظری از سری مفاهیم خشک و بی روح بتوان سیستم مدیریت کیفیت جامع را در سازمان به صورت مدلی پویا به اجرا درآورد. مدیریت کیفیت جامع یک مکتب است. همانگونه که رفتار واحساسات یک انسان صاحب مکتب از قبل قابل پیش بینی است در مدل مدیریت کیفیت جامع نیز مبانی و نوع رفتار ونتایج مدیریت را می توان از قبل تعیین کرد. فلسفه و رسالت مدیریت کیفیت جامع حفظ سازمان در مرحله تکامل از چرخه عمرسازمانی است.

نکته اساسی در مدیریت کیفیت جامع این است که در بیشتر موارد امکان رسیدن به نتیجه کاملاً بدون عیب ونقص را فراهم می آورد. این امر به صورتهای مختلف در متون وادبیات این فن بیان شده است که: بطور جدی، مستمر و سریع باید برای ادامه کار وفعالیت، تلاش کرد تا محدودیتها، نواقص ونارساییها را تاحد صفر کاهش داد. شایان ذکر است که اولین زمان مناسب رفع عیب ونارسایی تا مرز صفردر مراحل اولیه  تولید یا ارائه خدمت  وبا تاکید فراوان بر پیشگیری، تلاش مستمر دراستفاده ازاندازه گیریها، فرآیندهای کنترل وداده های ارائه شده برای جلوگیری از اتلاف وقت وبه حداقل رساندن اشتباهات است. هدف این سیستم فراهم آوردن محصول یا خدما تی با کیفیت برای مشتریان است که اجرای این کار افزایش بهره وری وکاهش هزینه رادرپی دارد. با کیفیت بالاتر ومحصول وقیمت پایین تر آن موقعیت رقابتی دربازار بهبود می یابد. مجموعه این فعالیتها باعث می شوند تا سازمان آسانتر به سودوتوسعه دست یابد. علاوه برآن نیروی کارازنظر شغلی احساس امنیت کرده،برای کار محیطی لذت بخش ایجادخواهد کرد. مدیریت کیفیت جامع به یک تغییر فرهنگی نیازدارد.این تغییرفرهنگی اساسی وبنیادی خواهد بودومطمئنا درزمان کوتاهی بدست نمی آید.

فهرست مطالب
۱- دامنه کاربرد
۲- فلسفه مدیریت کیفیت جامع
۳- استاندارد TQM به عنوان مرجع سایر استاندارد ها
۳-۱- استاندارد HACCP
۳-۲- استاندارد ISO 14000
۳-۳- استاندارد ISO 9000
۳-۴- استاندارد ISO /IEC 17025
۴- واژگان و تعاریف
۵- الزامات اجرایی مدیریت کیفیت جامع
۵-۱- نیازمند انتخاب آگاهانه است
۵-۲- باید رهبری شود
۵-۳- محتاج پذیرش وقیام درونی است
۵-۴- نیازمند ایجاد آمادگی است
۵-۵- محتاج برنامه ریزی است
۵-۶- نیازمند ایجاد زیر ساختهای حمایتی است
۵-۷- دشوار و وقت گیراست
۶- اصول اساسی در مدیریت کیفیت جامع
۶-۱- بهبود مستمر مراحل تولید یا ارائه خدمات
۶-۲- تاکید بر نیازمشتری وکسب رضایت وی
۶-۳- پیشگیری از بروز مشکل
۶-۴- آموزش مداوم کارکنان و مدیران
۶-۵- تعهد مدیران ارشد
۶-۶- مشارکت عمومی کارکنان
۶-۷- تعهد به نوآوری و خلاقیت
۶-۸- ارزیابی کیفیت (ارزیابی عملکردها و فرایندها)

این مقاله کاملا قابل ویرایش بوده، در فرمت ورد می باشد و دارای فهرست مطالب می باشد. شما عزیزان می توانید آن را مطابق با سلیقه خویش ویرایش و ارائه نمایید.

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.